Συνέντευξη στη Γεωργία Σάκκουλα
Η 12η Μαΐου κάθε χρόνο, από το 2013, έχει καθιερωθεί ως παγκόσμια ημέρα για την Υγεία των Ούλων. Πλήθος μελετών έχουν συσχετίσει τις παθήσεις των ούλων και συγκεκριμένα την περιοδοντική νόσο με τη γενική υγεία.
Συσχετίσεις με τον σακχαρώδη διαβήτη, την αυξημένη επίπτωση καρδιαγγειακών νοσημάτων και των διαταραχών της κύησης, καθιστούν ιδιαίτερα σημαντική την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση του κοινού για την ανάγκη της φροντίδας των ούλων και τα οφέλη που προκύπτουν από αυτή.
Φέτος η Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Περιοδοντολογίας (EFP) λανσάρει μια δυναμική και σύγχρονη καμπάνια ευαισθητοποίησης, που σχεδιάστηκε από τον κ. Σπύρο Βασιλόπουλο, επίκουρο καθηγητή Περιοδοντολογίας στην Οδοντιατρική Σχολή του ΕΚΠΑ και μέλος του ΔΣ της Ελληνικής Εταιρείας Περιοδοντολογίας και Οδοντικών Εμφυτευμάτων.
Ως εκλεγμένος πρόεδρος της EFP, που θα αναλάβει καθήκοντα προέδρου τον Μάρτιο του 2025, ο κ. Βασιλόπουλος ήταν επιφορτισμένος με την οργάνωση και τον συντονισμό της φετινής εκστρατείας ενημέρωσης για την Ημέρα Υγείας των Ούλων.
Το «Ο.Β.» τον συνάντησε και μας μίλησε για τη φετινή καμπάνια και τη στόχευσή της.
Κύριε Βασιλόπουλε, πείτε μας λίγα λόγια για την δράση αυτή
Είναι μια μέρα που εορτάζεται κάθε χρόνο στις 12 Μαΐου και έχει θεσπιστεί απ’ την Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Περιοδοντολογίας με σκοπό να αυξήσει την γνώση κι επαγρύπνηση του κόσμου για την υγεία των ούλων, μιας και έχει τεκμηριωθεί η συσχέτιση της περιοδοντικής νόσου με τον σακχαρώδη διαβήτη, με καρδιαγγειακά νοσήματα όπως το έμφραγμα του μυοκαρδίου και η στεφανιαία νόσος καθώς και με προβλήματα κατά την κύηση όπως ο πρόωρος τοκετός, η γέννηση ελλιποβαρών νεογνών κ.ά.
Στο πλαίσιο αυτό γίνονται δράσεις από όλες τις χώρες που είναι πλήρη και διεθνή μέλη της EFP, δηλαδή περίπου 35 χώρες, ανάμεσα στις οποίες, πέρα απ’ τις χώρες της Ε.Ε., είναι η Αργεντινή, η Αυστραλία, η Βραζιλία, το Μεξικό, η Ουρουγουάη, η Σιγκαπούρη κ.ά.
Τι έχετε κάνει προς αυτή την κατεύθυνση ως υπεύθυνος της φετινής εκστρατείας της EFP και ποιο είναι το μήνυμά της;
Το σλόγκαν αυτή τη χρονιά είναι: «Τα υγιή ούλα σου πάνε πολύ! Προστάτεψε τα!» που είναι μετάφραση του: «Healthy gums look good on you! Protect them!». Είναι μια δική μου ιδέα και το σκέπτικο πίσω απ’ το σλόγκαν είναι ότι αυτή τη χρονιά θέλουμε να συνδέσουμε την υγεία των ούλων όχι μόνο με τα συστηματικά νοσήματα που προαναφέραμε αλλά και με το lifestyle και την αισθητική εικόνα του ασθενούς.
Το target group αυτή τη χρονιά αφορά άτομα νεαρότερης ηλικίας, 25 έως 45 ετών, ή και μεγαλύτερα που όμως είναι δραστήρια στα κοινωνικά δίκτυα και προωθούν την εικόνα τους προβάλλοντας τον τρόπο ζωής τους ανεβάζοντας ιστορίες, ή φωτογραφίες- selfies.
Θέλουμε λοιπόν να καταλάβουν ότι είναι πολύ σημαντικό να έχουν υγιή ούλα, να μην είναι κόκκινα, να μην αιμορραγούν ή να μην υπάρχουν τα χαρακτηριστικά μαύρα τρίγωνα μεταξύ των δοντιών για τα οποία πολλοί ασθενείς παραπονούνται. Αυτό γιατί συνδέεται άμεσα και με μια κακή εξωτερική εικόνα, με αποτέλεσμα να μην δείχνουν ωραίοι-ες, επιτυχημένοι-ες ή με αυτοπεποίθηση.
Όλα αυτά βέβαια, στην προσπάθεια να ενημερώσουμε και να ευαισθητοποιήσουμε κυρίως το γενικό κοινό, γιατί εμείς οι οδοντίατροι γνωρίζουμε και αντιμετωπίζουμε καθημερινά τις επιπτώσεις των περιοδοντικών νοσημάτων. Είναι, λοιπόν, ένας τρόπος να κεντρίσουμε το ενδιαφέρον και μέσα απ’ αυτό να προωθήσουμε και τις υπόλοιπες σημαντικές παραμέτρους. Η πρόληψη είναι ιδιαίτερα σημαντική και για τις νόσους των ούλων, καθώς οι επιπτώσεις τους είναι δύσκολα και πολλές φορές μη προβλέψιμα αντιμετωπίσιμες.
Αυτό που επίσης κρύβει το σλόγκαν καθώς και η βασική ιδέα είναι ότι συνιστούμε καλύτερα να επισκεφθείς πρώτα τον οδοντίατρό σου για να φτιάξεις το χαμόγελό σου, πριν αρχίσεις να ασχολείσαι με άλλες πλαστικές επεμβάσεις- παρεμβάσεις. Θέλουμε να επισημάνουμε ότι το στόμα είναι ένα μεγάλο κομμάτι του προσώπου μας και μπορούμε άμεσα να δούμε εντυπωσιακή βελτίωση στην εικόνα μας αν το αποκαταστήσουμε και το διατηρήσουμε υγιές. Υπάρχουν πολλά χαρακτηριστικά παραδείγματα στο διαδίκτυο με φωτογραφίες ηθοποιών ή ποδοσφαιριστών πριν και μετά την διόρθωση του χαμόγελού τους που βελτίωσε δραστικά και άμεσα την εικόνα τους.
Επιπλέον το να φροντίζει κάποιος το χαμόγελο του και την στοματική του υγεία δεν αποτελεί ταμπού και είναι εύκολο να το παραδεχτεί και να το παρουσιάσει δημόσια σε αντίθεση με τις πλαστικές επεμβάσεις για τις οποίες ακόμα και διασημότητες σπεύδουν να δηλώσουν ότι ουδέποτε έχουν υποβληθεί.
Ποιες μεθόδους προσέγγισης αυτού του, απαιτητικού θα λέγαμε, target group αποφασίσατε ως υπεύθυνος της καμπάνιας της EFP;
Έγιναν διάφορες δράσεις αυτή τη χρονιά. Η πρώτη απ’ αυτές ήταν τρία βίντεο με οδηγίες για το πώς να βουρτσίζει κανείς σωστά τα δόντια του και να κάνει σωστό μεσοδόντιο καθαρισμό με διάφορα μέσα στοματικής υγιεινής. Τα βίντεο αυτά εστάλησαν στις επιστημονικές εταιρείες όλων των χωρών και αυτές με τη σειρά τους μέσα από τις ιστοσελίδες τους και τα προφίλ τους στα κοινωνικά δίκτυα τα διαθέτουν στα μέλη τους.
Κυκλοφόρησε επίσης το επίσημο βίντεο της Ημέρας για την Υγεία των Ούλων, με το logo της εκάστοτε Περιοδοντολογικής Εταιρείας και με μεταφρασμένο το σλόγκαν, ώστε οι κατά τόπους επιστημονικές εταρείες και τα μέλη τους να το προβάλλουν στο κοινό.
Παράλληλα, μέσα στην ιστοσελίδα της EFP (www.efp.org) υπάρχει ένα εργαλείο με την ονομασία Gum Health Day campaign builder, με το οποίο μπορεί ο καθένας από εμάς να δημιουργήσει μια ιστορία στα social media ή ακόμα και να εκτυπώσει ένα poster με το δικό του λογότυπο. Σε αυτό το εργαλείο ενσωματώθηκαν δέκα διαφορετικές εικόνες με δέκα διαφορετικά σλόγκαν μεταφρασμένα σε 26 γλώσσες, μεταξύ αυτών και τα Ελληνικά. Το εργαλείο αυτό δίνει τη δυνατότητα να συνδυάσει κάποιος εικόνα και σλόγκαν είτε για ανάρτηση στα social media είτε ως αφίσα στο ιατρείο κτλ.
Επιπλέον δημιουργήσαμε ένα φίλτρο στο Instagram, το οποίο μπορεί να το βρει κανείς στην αναζήτηση των φίλτρων με τα hashtags #EFP ή #GumHealthDay. Με τη βοήθεια αυτού του φίλτρου διοργανώθηκε επίσης ένα challenge μέσα απ’ τα social media, όπου τα μέλη της EFP καλούν κοινό και συναδέλφους να βγάλουν φωτογραφίες ή ιστορίες ενώ χαμογελούν και να προσκαλέσουν με τη σειρά τους κι άλλους που θα μπορούσαν με την συμμετοχή τους να διαδώσουν το μήνυμα ότι τα υγιή ούλα σου πάνε πολύ!
Στην ίδια λογική «τρέχει» κι ένας διαγωνισμός φωτογραφίας που θα ολοκληρωθεί στις 12 Μαΐου, με όλα τα μέλη των εταιρειών να έχουν τη δυνατότητα να αναρτήσουν στο Instagram μια φωτογραφία που δείχνει υγιή ούλα ή μια θεραπεία που κατέληξε σε υγιή ούλα, χρησιμοποιώντας τα hashtag #GumHealthDay, #ProtectYourGums #Efperio και κάνοντας tag @perioeurope. Οι δέκα φωτογραφίες με τα περισσότερα “likes” τίθενται στην κρίση μιας επιτροπής και απ’ αυτές οι τρεις πρώτες κερδίζουν δωρεάν εγγραφή για το EuroPerio12 στη Βιέννη το 2025. Ο νικητής θα ανακοινωθεί την 31η Μαΐου.
Στις δράσεις της EFP για τη φετινή Ημέρα για την Υγεία των Ούλων περιλαμβάνεται κι ένα podcast με μια συνέντευξη μου που περιγράφω τα παραπάνω και είναι διαθέσιμο στο Spotify, στα social media της EFP, και φυσικά στο www.efp.org όπου βρίσκονται όλες οι πληροφορίες και τα links για την Gum Health Day 2023.
Από την Ελληνική πλευρά ως Ελληνική Εταιρεία Περιοδοντολογίας και Οδοντικών Εμφυτευμάτων προγραμματίσαμε επιπλέον δράσεις σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη με περίπτερα σε κεντρικά σημεία για ενημέρωση του κοινού με διανομή πληροφοριακού υλικού για τη φετινή Ημέρα Υγείας των Ούλων αλλά και για την συσχέτιση της περιοδοντικής νόσου και της γενικής υγείας (the Mall Athens, πλατεία Αριστοτέλους κ.ά)
Υπάρχει αρκετή γνώση πλέον; Έχετε δει να αλλάζει προς το καλύτερο η ευαισθητοποίηση του κόσμου και το επίπεδο γνώσης που έχει για τον συσχετισμό της υγείας των ούλων με τη γενικότερη υγεία;
Χρονιά με τη χρονιά υπάρχει μεγαλύτερη αντίληψη του κόσμου και ευαισθητοποίηση για την υγεία των ούλων. Θέλει πολλή δουλειά ακόμα για να συνειδητοποιήσει το κοινό την αξία της πρόληψης και της έγκαιρης θεραπείας. Χρειάζεται όσο το δυνατόν μεγαλύτερη ενημέρωση στις νεαρότερες ηλικίες του πληθυσμού από τους επιστήμονες αλλά κι από τον κρατικό μηχανισμό. Βελτιώνεται σαφώς η κατάσταση, αλλά δεν είμαστε ευαισθητοποιημένοι στο επίπεδο που είναι ένας ασθενής στην Αμερική ή στη Σουηδία. Έχουμε, λοιπόν, ακόμα δουλειά για να ενεργοποιηθεί μαζικά ο κόσμος και γι’ αυτό και γίνεται προσπάθεια να συνδεθεί το υγιές χαμόγελο και με άλλες παραμέτρους όπως είναι η αισθητική εικόνα και ο επιτυχημένος τρόπος ζωής.
Συζήτηση σχετικά με αυτό το άρθρο