(ΜΕΡΟΣ Β’).
Της Δρ. Άννα Μαρία Γιαννίκος
Η σωστή οργάνωση και διαχείριση του οδοντιατρείου απαιτεί συνεχή ενασχόληση από την πλευρά του οδοντιάτρου και έχει τα δικά της «μυστικά» επιτυχίας. Στο δεύτερο μέρος του άρθρου της, η οδοντίατρος και Λέκτορας του Μάρκετινγκ στο Πανεπιστήμιο RWTH Aachen της Γερμανίας, Δρ. Άννα Μαρία Γιαννίκος, έχοντας ήδη παρουσιάσει τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσουμε για την επιλογή των κατάλληλων συνεργατών, αναλύει το πώς μπορούμε να εντάξουμε επιτυχώς τον νέο συνεργάτη μας στην ομάδα του οδοντιατρείου, αξιοποιώντας με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τις δυνατότητές του.
Αφού έχουμε βρει το αστέρι στην ομάδα μας (σύμφωνα με το ΜΕΡΟΣ Α’), τον κατάλληλο συνεργάτη για την οδοντιατρική κλινική μας αμέσως επαναπαυόμαστε πως όλα θα κυλήσουν ομαλά, ΜΕΓΑ ΛΑΘΟΣ!!!!
Αν δεν τον εκπαιδεύσουμε σωστά, αν δεν τον αξιολογήσουμε δίκαια, αν δεν του δώσουμε την αμοιβή που του αξίζει και αν δεν του δώσουμε κίνητρα για να συνεχίσει, τότε σας εγγυούμαι πως δεν θα μας μείνει για πολύ, κάτι που θα μας στοιχίσει τόσο σε χρόνο(μια και θα πρέπει να περάσουμε όλα τα στάδια που περιέγραψα στο προηγούμενο μέρος)αλλά και σε χρήμα!
Στο άρθρο αυτό θα σας διδάξω πως να κρατήσετε ευχαριστημένο τον καταπληκτικό σας συνεργάτη δίδοντας του αξία και αυτός όχι μόνο θα μείνει μαζί σας, αλλά θα αυξηθεί η επίδοση αλλά και η παραγωγικότητά του, καταπληκτικά!
Αυτό θα πραγματοποιηθεί (η ενίσχυση της αξίας του) ξεκινώντας από την 1η κιόλας περίοδο που διαρκεί μια βδομάδα και είναι η περίοδος του ‘προσανατολισμού’.
Σε αυτή την περίοδο είμαστε εμείς υπεύθυνοι να εξηγήσουμε τους κανόνες, την πολιτική του ιατρείου μας, τον κώδικα συμπεριφοράς του προς εμάς, ή τους συναδέλφους του ή ακόμα και τους ασθενείς μας, τη φιλοσοφία μας, το όραμα, την αποστολή της κλινικής μας, καθώς και να νοιώσει ευπρόσδεκτος από όλα τα μέλη της μοναδικής μας ομάδας. Δύσκολο; Καθόλου! Χρειαζόμαστε χρόνο και διάθεση από την πλευρά μας ώστε να καλωσορίσουμε και να βοηθήσουμε στην προσαρμογή του το νέο μέλος της οδοντιατρικής μας οικογένειας.
Θυμηθείτε στο τέλος αυτής της 1ης βδομάδας να τον ρωτήσετε ‘Πώς αισθάνεσαι εδώ;’ Αν η απάντηση δε δείχνει ενθουσιασμό τότε ανησυχήστε!-Αυτή η περίοδος είναι αντίστοιχη με εκείνη που μόλις γνωρίζεται ένα ζευγάρι, αν δεν είναι χαρούμενος ο/η συνεργάτης μας τότε πιθανό να μην είναι ικανοποιημένος/η με τη δουλειά του/της…
Το επόμενο βήμα είναι η σωστή εκπαίδευση του νέου υπαλλήλου μας που έχει σαν απώτερο σκοπό την ενίσχυση των δεξιοτήτων του ώστε να βελτιώσει τις επιδόσεις του!
Έρευνες έχουν δείξει πως ο καλύτερος τρόπος να μάθει κάποιος είναι κάνοντας τη δουλειά πρακτικά, σε πραγματικές συνθήκες και χρόνο.
80% της μάθησης του νέου μέλους γίνεται με αυτόν τον ανεπίσημο αλλά πολύ αποτελεσματικό κατά τα άλλα τρόπο.
Μπορούμε να αναθέσουμε σε έναν ήδη συνεργάτη μας να ‘παίξει’ το ρόλο του εκπαιδευτή, ή να αρχίσει ο νέος συνεργάτης να εκπαιδεύεται διεκπεραιώνοντας μικρές αποστολές. Για παράδειγμα η νέα γραμματέα μας θα μπορούσε να μεταφράσει ένα άρθρο για αρχή, να καταγράψει τα έσοδα και έξοδα του μήνα, και άλλα πολλά. Στο τέλος της βάρδιας της θα πρέπει να βρίσκουμε το χρόνο τόσο να ελέγχουμε αυτά που τελείωσε αλλά και να τα συζητάμε. Μόνο έτσι από τη μια θα ξέρουμε εμείς τι έχει γίνει αλλά και από την άλλη και αυτή που θα πρέπει να βελτιωθεί. Σίγουρα είναι μια περίοδος που χρειάζεται απεριόριστη υπομονή και από τις 2 πλευρές!
Προχωράμε σε ένα άλλο πολύ σημαντικό στάδιο, αυτό της αξιολόγησης. Πολλές φορές με ρωτούν για το πόσο συχνά πρέπει να γίνεται αυτή και με ποιό τρόπο.
Θα σας μάθω το δικό μου τρόπο που χρησιμοποιώ στο ιατρείο μου, ο οποίος με εξυπηρετεί στα 25 χρόνια της μέχρι τώρα οδοντιατρικής μου πορείας.
Ανά εξάμηνο καλώ τον κάθε συνεργάτη μου, ξεχωριστά και καλύπτουμε τα εξής θέματα:
1. Τι έχει πάει καλά τους τελευταίους 6 μήνες
2. Τι θα πρέπει να βελτιώσει ο ίδιος
3. Πως μπορούμε σαν ομάδα αλλά και ο καθένας ξεχωριστά να συνεισφέρει ώστε το ιατρείο να παρουσιάσει άνοδο στην απόδοσή του.
Είναι η ευκαιρία μας, ως ιδιοκτήτες των κλινικών μας να επανατοποθετήσουμε τους συνεργάτες μας ξανά στη ενήλική τους θέση, ώστε αφού ορίσουμε μαζί τους στόχους και το χρονοδιάγραμμά τους να αναλάβουν εξολοκλήρου την ευθύνη για την αποπεράτωση τους. Αν όμως κριθεί ότι πρέπει να τους δοθεί περαιτέρω κατάρτιση να είστε έτοιμοι να τη δώσετε απλόχερα είτε εσείς ή στέλνοντας τους σε ανάλογο πρόγραμμα εκπαίδευσης. Θυμάμαι πριν κάποια χρόνια είχα μια βοηθό που μετά από τους πρώτους έξη μήνες χρειάστηκε να τη στείλω σε ειδικό πρόγραμμα κατάρτισης(το οποίο είχε ένα πολύ μικρό κόστος μια και είχε σημαντική κάλυψη από το κράτος) για να ‘ξεσκονίσει’ τα αγγλικά της.
Τι γίνεται όμως αν κάναμε λάθος στην επιλογή μας;
Τότε πρέπει να λύσουμε αμέσως τη συνεργασία μας με το νέο μας μέλος, διαφορετικά τόσο η δική μας γαλήνη όσο και εκείνη της ομάδας μας κινδυνεύει!!!
Και μετά τι κάνουμε;
Έχουμε 2 επιλογές:
Είτε αρχίζουμε την όλη διαδικασία της πρόσληψης από της αρχή είτε προσλαμβάνουμε τον αμέσως επόμενο στη σειρά υποψήφιο.
Τα τελευταία βήματα (που αφορούν την αμοιβή και τα κίνητρα) θα τα μοιραστώ μαζί σας στο επόμενο ταξίδι μας.
Ως τότε αξιοποιείστε τις δυνατότητες σας και ανακαλύψτε την απεριόριστη δύναμή σας!
Discussion about this post