(ΜΕΡΟΣ Α’)
Της Δρ. Άννα Μαρία Γιαννίκος
Οι περισσότεροι οδοντίατροι προσπαθούν να «χτίσουν» τη φήμη του οδοντιατρείου τους στηριζόμενοι στην προσωπική τους εξέλιξη, επενδύοντας στην απόκτηση νέων γνώσεων και στη συνεχή κατάρτισή τους σε νέες τεχνικές και υλικά. Και μπορεί η δια βίου μάθηση να είναι το «κλειδί» της επιτυχίας για την εξέλιξη του οδοντιάτρου ως επιστήμονα και κλινικού, δεν επαρκεί όμως πάντοτε για την επιτυχία του οδοντιατρείου. Η διακεκριμένη οδοντίατρος και Λέκτορας του Μάρκετινγκ στο Πανεπιστήμιου RWTH Aachen της Γερμανίας, Δρ. Άννα Μαρία Γιαννίκος μοιράζεται μέσα από την πολυετή, επιτυχημένη πορεία της στην Οδοντιατρική, συμβουλές και μυστικά που θα συμβάλλουν στη διαχρονική επιτυχία του οδοντιατρείου σας. Στο σημερινό, πρώτο μέρος του άρθρου της, η Δρ. Γιαννίκος ασχολείται με τον ακρογωνιαίο λίθο του οδοντιατρείου, την οδοντιατρική ομάδα, παραθέτοντας συμβουλές για την σωστή επιλογή και εκπαίδευση των συνεργατών μας.
Εμείς οι οδοντίατροι είμαστε ως ηγέτες οι υπεύθυνοι για να δημιουργήσουμε μία ομάδα ‘υπεροχής’. Δεν είμαστε μόνο οδοντίατροι αλλά και οι διευθυντές της οδοντιατρικής κλινικής μας . Εμείς είμαστε οι υπόλογοι για τη σωστή επιλογή, εκπαίδευση, εμψύχωση των συνεργατών μας – της ρεσεψιονίστ, της βοηθού μας ή της υγειονολόγου που βρίσκεται στο οδοντιατρικό κέντρο μας.
Πώς θα ‘κτίσουμε’ μία καλύτερη ομάδα; Κατά τη γνώμη μου πρέπει να ξεκινήσουμε με μία ακριβή περιγραφή της θέσης εργασίας , να επιλέξουμε προσεκτικά τους συνεργάτες μας, να δώσουμε αρκετό χρόνο για την εκπαίδευσή τους, να αξιολογούμε δίκαια την απόδοσή τους και να τους προσφέρουμε την πρέπουσα αμοιβή για αυτούς καθώς και να τους εμψυχώνουμε.
Ας συνεχίσουμε όμως, επεξηγώντας ξεχωριστά την κάθε παράμετρο.
α) Περιγραφή της θέσης
Αυτή πρέπει να είναι γραπτή και διαφορετική ανάλογα με τη θέση του εργοδοτούμενου και να περιλαμβάνει τα ακόλουθα:
1. Τίτλο θέσης.
2. Σύντομη επισκόπηση των ευθυνών.
3. Καταγραφή των απαιτούμενων δεξιοτήτων/προσόντων,
όπως για παράδειγμα αν μιλάμε για τη θέση της βοηθού οδοντιάτρου μπορεί να θέλουμε να μιλά αγγλικά, να είναι ενεργή ακροάτρια, να ξέρει να διαχειρίζεται σωστά το χρόνο, να γνωρίζει ιατρικά θέματα , να επιλέγει τα σωστά εργαλεία για την κάθε θεραπεία, να έχει γνώσεις υπολογιστή ή και πρώτων βοηθειών.
4. Μία λίστα καθηκόντων όπως για παράδειγμα:
-Προετοιμασία του ασθενούς και των υλικών.
– Αποστείρωση εργαλείων και απολύμανση χώρου.
-Παραγγελία οδοντιατρικών υλικών από τους προμηθευτές.
-Βοήθεια κατά τη διάρκεια των οδοντιατρικών θεραπειών.
– Κώδικας συμπεριφοράς και ένδυσης.
Πώς να μιλά με τους ασθενείς, με τους συνεργάτες ή πως θα συμπεριφέρεται σε εμάς αλλά και πώς να ντύνεται ή να μακιγιάρεται. Κατά τη γνώμη μου η μάσηση τσίχλας και το κάπνισμα πρέπει να απαγορεύονται ρητώς.
6. Συνθήκες εργασίας
– Ώρες εργασίας.
– Αν θα εργάζεται πέραν των ωρών εργασίας.
-Αν υπάρχει πιθανότητα να έρχεται στην εργασία της κάποια Σάββατα.
– Άδειες, ωφελήματα κ.α.
Πρέπει να είμαστε πάρα πολύ ξεκάθαροι από την αρχή στην περιγραφή μας γιατί έτσι αποφεύγουμε τυχόν παρεξηγήσεις που μπορεί να προκληθούν κατά τη διάρκεια της συνεργασίας μας με το εκάστοτε μέλος του προσωπικού μας. Δε θα θέλαμε, σίγουρα, να ακούσουμε την επικριτική φράση ‘μα αυτό γιατρέ δε μου το είπατε στην αρχή’.
Το επόμενο βήμα για το σχηματισμό της σωστής ομάδας είναι η επιλογή και η πρόσκληση του κατάλληλου συνεργάτη, που θα γίνει διαφημίζοντας τη θέση σε έντυπα, ηλεκτρονικά ή μη (εφημερίδες, ιστοσελίδες, οδοντιατρικά έντυπα ακόμα και να αναρτηθεί στον πίνακα ανακοινώσεων σχετικών σχολών) ζητώντας να μας στείλει όχι μόνο ένα βιογραφικό σημείωμα αλλά και τους λόγους που αποχώρησε από την προηγούμενη εργασία, πόσο αμειβόταν και δύο συστατικές επιστολές.
Οι λόγοι που χρειαζόμαστε τις παραπάνω πληροφορίες είναι:
1. Να γνωρίζουμε εκ των προτέρων τι είναι διατεθειμένος ο υποψήφιος εργαζόμενος να μας πει και βάση αυτού να επιλέξουμε αν θα τον καλέσουμε για συνέντευξη.
2. Δε χάνουμε το χρόνο μας αν βάσει των στοιχείων που θα πάρουμε από τον υποψήφιο βλέπουμε ότι δεν καλύπτει τα ζητούμενα προσόντα.
Επιπρόσθετα, ένας βασικός κανόνας που προέρχεται από την πυραμίδα απόδοσης, είναι πως για κάθε θέση πρέπει να έχουμε τουλάχιστον τέσσερις προσοντούχους υποψηφίους. Αν όμως έχουμε λιγότερους σε αριθμό τι κάνουμε; Περιμένουμε και ξαναδημοσιεύουμε τη θέση. Μπορεί η χρονική στιγμή που δημοσιεύσαμε την αγγελία να μην είναι η κατάλληλη (για παράδειγμα η περίοδος των διακοπών).
Αφού συγκεντρώσουμε τους πιο ικανούς υποψήφιους μπορούμε να προχωρήσουμε στο επόμενο στάδιο για τη δημιουργία της όμορφης ομάδας μας, τη συνέντευξη. Να κάποιες μικρές συμβουλές που μπορείτε να ακολουθήσετε:
1. Κάντε τις ίδιες ερωτήσεις σε όλους τους υποψήφιους ώστε να αποφύγετε τη μεροληψία.
2. Ζητείστε από ένα γνωστό ή φίλο σας να παραβρεθεί στη συνέντευξη. Ένα άτομο που έχει γνώσεις διοίκησης επιχειρήσεων ή ανθρωπίνου δυναμικού θεωρώ ότι είναι πολύ κατάλληλο. Έτσι αν σας ξεφύγει κάτι θα προλάβει να το εντοπίσει.
3. Εάν αποφασίστε πιο θα είναι το άτομο που θα προσλάβετε ή είστε μεταξύ δύο υποψηφίων σας συστήνω να διενεργήσετε μία δεύτερη συνέντευξη, θα μπορέσετε έτσι να σχηματίσετε μία πιο ξεκάθαρη εικόνα.
4. Οι ερωτήσεις να γίνονται με περιέργεια και καλοσύνη χωρίς να είναι καταιγιστικές.
Πιστεύω ακράδαντα ότι μπορούμε να διδάξουμε ή να βελτιώσουμε ικανότητες, αλλά δεν μπορούμε να αλλάξουμε τα βασικά στοιχεία του χαρακτήρα μας. Για αυτό ας στοχεύσουμε να καταλάβουμε το χαρακτήρα του υποψηφίου ώστε να δούμε αν ταιριάζει με τις δικές μας αξίες είτε προσωπικές ή της κλινικής μας.
Με ερωτήσεις ας μάθουμε τα χόμπι, τα προτερήματα/ελαττώματά του υποψηφίου, πώς φροντίζει την υγεία του, τα ταλέντα του, τα όνειρά του, ό,τι δηλαδή θα ρωτούσαμε εάν γνωρίζαμε κάποιον και θέλουμε να τον μάθουμε καλύτερα.
5. Μπορούμε επίσης να ζητήσουμε να μας πει πώς θα αντιδρούσε σε ένα υποθετικό σενάριο. Τι θα έλεγε σε ένα νευρικό ασθενή, πώς θα αντιμετώπιζε παράπονα;
Και ήρθε η στιγμή που αποφασίζουμε πιο άτομο είναι το πιο κατάλληλο για εμάς και το προσλαμβάνουμε! Τα υπόλοιπα βήματα(εκπαίδευση, αξιολόγηση, αμοιβή, εμψύχωση) που θα ολοκληρώσουν τη ‘WOW!’ ομάδα μας θα τα βρείτε στο επόμενο ταξίδι μας, στο δεύτερο μέρος αυτού του άρθρου!
Discussion about this post