Γράφουν οι: Φώτου Φωτεινή*, Σέργη Βαρβάρα*, Λιακοπούλου Ελένη*, Λεωνίδου Βασίλειος*, Προύντζος Γεώργιος*, Αντωνιάδου Μαρία**
*Φοιτητές 9ου εξαμήνου, **Επίκουρη Καθηγήτρια, οδοντιατρική Σχολή, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Η σύγχρονη εποχή επιβάλει την υιοθέτηση στρατηγικών marketing για την αύξηση των κερδών των επιχειρήσεων. Ο σύγχρονος οδοντίατρος ηγείται μίας ιατρικής επιχείρησης, η οποία πρέπει να είναι βιώσιμη σε μία εποχή που μαστίζεται από την οικονομική κρίση.
Σκοπός του άρθρου αυτού είναι η ανάλυση των νέων στρατηγικών marketing που έχουν κατακλύσει την αγορά των υπηρεσιών και που συνάδουν με τον ισχύοντα κώδικα δεοντολογίας του οδοντιατρικού επαγγέλματος. Στόχος μας είναι ο έλεγχος εφαρμογής των νέων μεθόδων δικτύωσης, ως μέσα αντιμετώπισης των επιπτώσεων της οικονομικής κρίσης, του πληθωρισμού και του ανταγωνισμού, αναγνωρίζοντας και αξιοποιώντας τις υπάρχουσες ευκαιρίες με ηθικό και δεοντολογικό τρόπο.
Επίσης, γίνεται μία προσπάθεια να περιγραφούν συνοπτικά τα συνηθέστερα λάθη του οδοντιατρικού marketing αλλά και να σημειωθούν οι ανάγκες προσαρμογής των κανόνων δημιουργίας επαγγελματικού προφίλ των οδοντιάτρων της χώρας μας σε θεσμικό και νομικό πλαίσιο, ακολουθώντας τις σύγχρονες εξελίξεις και ανάγκες.
Ο σχεδιασμός των δράσεων marketing του σύγχρονου οδοντιατρείου για να αποδώσει τα μέγιστα αποτελέσματα, χρειάζεται να γίνεται με βάση την αξιολόγηση των μειονεκτημάτων και προτερημάτων της δομής, της τοποθεσίας που βρίσκεται, του σχεδιασμού και της αισθητικής, της άνεσης και της ασφάλειας που προσφέρει, του εξοπλισμού και της δυναμικής του προσωπικού αλλά και την αξιολόγηση του εξωτερικού περιβάλλοντος του ιατρείου για διερεύνηση κινδύνων και ευκαιριών.
To ηθικό και δεοντολογικά ορθό branding, δηλαδή η δημιουργία του επαγγελματικού προφίλ του σύγχρονου οδοντιάτρου της χώρας, το ψηφιακό marketing και η επικοινωνία από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι οι πυλώνες του σύγχρονου οδοντιατρικού marketing διεθνώς.
Εισαγωγή
Το marketing συνίσταται στην οργανωμένη προσπάθεια μίας επιχείρησης ή ενός οργανισμού να ικανοποιήσει τις ανάγκες αλλά και τις επιθυμίες των καταναλωτών. Περιλαμβάνει την διαφήμιση, την πώληση και την παράδοση προϊόντων ή υπηρεσιών σε καταναλωτές ή άλλες επιχειρήσεις. Ο οδοντίατρος είναι ένας ελεύθερος επαγγελματίας που βασίζεται όχι μόνο στις επιστημονικές γνώσεις που διαθέτει ή/και στις δυνατότητες του χώρου που παρέχει τις υπηρεσίες του και του εξοπλισμού με τις οποίες τις παρέχει αλλά και σε δεξιότητες επικοινωνίας, ενσυναίσθησης και ηγεσίας στο «μικρο» και «μακρο»-περιβάλλον του, προκειμένου να ασκήσει με τον καλύτερο τρόπο το επάγγελμά του.
Σε εποχές όμως παρατεταμένης οικονομικής κρίσης συνοδευόμενης από την μετά-covid-19 εποχή που διανύουμε, προκειμένου να είναι βιώσιμη η κάθε οδοντιατρική δομή, χρειάζεται να ληφθεί σοβαρά υπόψιν ένας ακόμη παράγοντας, το marketing.
Για τη βιωσιμότητα της οδοντιατρικής πρακτικής, οι οδοντίατροι πρέπει να χρησιμοποιούν με οξυδέρκεια, εκτός από τις επιστημονικές και κλινικές τους δεξιότητες, και τις επιχειρηματικές. Ωστόσο, η έρευνα δείχνει ότι τις περισσότερες από αυτές τις επιχειρηματικές δεξιότητες που χρησιμοποιούν οι οδοντίατροι σήμερα για να σχεδιάσουν το branding τους, δηλαδή το επαγγελματικό τους προφίλ, φαίνεται να τις έχουν διδαχθεί εμπειρικά.
Σήμερα, οι συνάδελφοι, νέοι και παλαιότεροι στο επάγγελμα, χρειάζεται να αφιερώσουν χρόνο για να εξετάσουν και να πεισθούν για την αξία της επικοινωνίας ως εργαλείο marketing. Ωστόσο, λόγω της ιατρικής φύσης του οδοντιατρικού επαγγέλματος οι τεχνικές διαφήμισης θα πρέπει να εμπίπτουν στην εκάστοτε ισχύουσα νομοθεσία, με σκοπό την αποφυγή παραπλάνησης των ασθενών και των συναδέλφων και την μετάδοση αληθινών και ειλικρινών μηνυμάτων.
Με γνώμονα τα ανωτέρω, θα επιχειρήσουμε στη συνέχεια να διαχωρίσουμε τις ορθές τεχνικές marketing από τα αθέμιτα μέσα διαφήμισης και να τονίσουμε την αναγκαιότητα του σωστού και δεοντολογικά ορθού οδοντιατρικού marketing αναλύοντας τα περιεχόμενά του. Θα προτείνουμε τέλος, τεχνικές και νέες μεθόδους καθώς πλέον ζούμε στην ψηφιακή εποχή συζητώντας παράλληλα κάποιες λανθασμένες προσεγγίσεις και πώς θα τις αποφύγουμε.
Διαβάστε ΕΔΩ ολόκληρο το άρθρο που κυκλοφόρησε στο τελευταίο τεύχος του Οδοντιατρικού΄ Βήματος.
Συζήτηση σχετικά με αυτό το άρθρο