POS στα οδοντιατρεία: Η νέα πραγματικότητα των συναλλαγών είναι εδώ

Πριν από 20 χρόνια, οι πιστωτικές κάρτες σπάνια γίνονταν αποδεκτές από τα οδοντιατρεία. Ωστόσο, η σημερινή οικονομική πραγματικότητα όσο και οι ανάγκες ψηφιοποίησης του οδοντιατρείου έχουν οδηγήσει σε έναν επανακαθορισμό του τρόπου συναλλαγής με τους ασθενείς. Στο πλαίσιο αυτό, η Ελληνική Οδοντιατρική Ομοσπονδία, αλλά και οι Οδοντιατρικοί Σύλλογοι της χώρας θεώρησαν σκόπιμο να εξετάσουν τη δυνατότητα εφοδιασμού των οδοντιατρείων με τερματικά  αποδοχής καρτών (POS), ώστε να διευκολύνουν τους ασθενείς ως προς την αποπληρωμή των οδοντιατρικών υπηρεσιών. Στο σημερινό άρθρο, ο Πρόεδρος του ΟΣΑ, κ. Αθ. Υφαντής, μας μιλά για την πρωτοβουλία του ΟΣΑ να απευθυνθεί σε τράπεζες και να δεχθεί προσφορές για την τοποθέτηση τερματικών στα οδοντιατρεία των μελών του Συλλόγου.

Κύριε Υφαντή, έχετε αναλάβει μια πρωτοβουλία σχετικά με τον εξοπλισμό των οδοντιατρείων με τερματικά αποδοχής καρτών (POS). Μπορείτε να μας πείτε σε ποιο στάδιο βρίσκεται σήμερα η υλοποίηση αυτής της πρωτοβουλίας;

O Οδοντιατρικός Σύλλογος Αττικής αντιλαμβανόμενος τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα μέλη του, προχωρεί σε πρωτοβουλίες με στόχο την διευκόλυνση τους στην δυσχερή οικονομική συγκυρία. Στα πλαίσια αυτά, πρωτοπορώντας εδώ και 19 χρόνια, είχε μεριμνήσει για την πληρωμή των εργασιών των μελών του μέσω πιστωτικών καρτών.

Μετά όμως και την επιβολή των κεφαλαιακών ελέγχων στις τράπεζες, αντιλαμβανόμενοι τις δυσκολίες που ανέκυψαν στην πληρωμή πολλών συναδέλφων από τους ασθενείς τους, αναλάβαμε πρωτοβουλία και ήρθαμε σε επαφή με τις τέσσερεις συστημικές τράπεζες (Alpha, Eurobank, Εθνική και Πειραιώς) για να επιτύχουμε καλύτερους όρους συνεργασίας για την τοποθέτηση τερματικών αποδοχής καρτών (POS) στα ιατρεία όσων συναδέλφων το επιθυμούν.

Σήμερα που μιλάμε, οι τράπεζες έχουν υποβάλλει τις προτάσεις τους και αυτές αξιολογήθηκαν από το Δ.Σ. Στην ιστοσελίδα του συλλόγου www.osanet.gr, έχουν αναρτηθεί οι προτάσεις των Τραπεζών για ενημέρωση όλων των συναδέλφων.

Οπότε, αυτή η πρωτοβουλία δεν συνδέεται με αντίστοιχες ενέργειες στις οποίες προέβη η Ελληνική Οδοντιατρική Ομοσπονδία και κατά συνέπεια οι όροι συνεργασίας που έχετε εξασφαλίσει με αυτές τις τράπεζες αφορούν αποκλειστικά τα μέλη του ΟΣΑ;

Εμείς, ως Σύλλογος, μετά από αιτήματα συναδέλφων, κινητοποιηθήκαμε αρκετό καιρό πριν η ΕΟΟ ξεκινήσει τις διερευνητικές της επαφές με τις τράπεζες. Όπως σας ανέφερα ήδη, ως Σύλλογος υπήρξαμε πρωτοπόροι στο θέμα και εδώ και 19 χρόνια είχαμε προχωρήσει σε συνεργασία με συγκεκριμένη τράπεζα, ώστε τα μέλη του Συλλόγου να μπορούν να εξοφλούνται για τις εργασίες τους μέσω πιστωτικών καρτών, κάνοντας χρήση των χειροκινήτων τερματικών υποδοχής. Μάλιστα, τότε είχαμε δεχθεί και έντονες επικρίσεις γι’ αυτή μας την ενέργεια, καθώς μας κατηγόρησαν για αντιδεοντολογική συμπεριφορά. Φυσικά, όπως και τότε έτσι και τώρα πρωταρχικός και μοναδικός μας στόχος είναι η διευκόλυνση τόσο των ασθενών όσο και των οδοντιάτρων.

Οι όροι συνεργασίας που αναφέρουμε αφορούν στα μέλη του ΟΣΑ, με την προϋπόθεση να μπορούν να πάρουν POS από την τράπεζα. Οι συνάδελφοι από άλλους Συλλόγους καλό είναι να επικοινωνούν με τους Συλλόγους τους, για να ενημερώνονται σχετικά.

Ο κάθε οδοντίατρος μπορεί ελεύθερα να επιλέξει όποια από τις τέσσερεις προτάσεις του φαίνεται πιο συμφέρουσα;

Ακριβώς, μπορεί να επιλέξει την προσφορά που εξυπηρετεί καλύτερα τις ανάγκες του. Υπάρχουν βέβαια και προϋποθέσεις που σχετίζονται με την πιστοληπτική ικανότητα κάθε συναδέλφου και την ύπαρξη των κεφαλαιακών ελέγχων αφού δεν επιτρέπεται το άνοιγμα νέων λογαριασμών. Σε συνδυασμό όμως με αίτηση για POS κατ’ εξαίρεση επιτρέπεται το άνοιγμα λογαριασμού, αρκεί να μην διαθέτει ο συνάδελφος,  επαγγελματικό λογαριασμό σε άλλη τράπεζα.

Είχατε δεχθεί σχετικά αιτήματα από μέλη του Συλλόγου για την τοποθέτηση POS στα οδοντιατρεία;

Πράγματι πολλοί συνάδελφοι επικοινώνησαν με τον Σύλλογο και έθεσαν αυτό το αίτημα. Όπως επανειλημμένα έχουμε τονίσει η κρίση που υποβόσκει εδώ και 6 χρόνια έχει επιφέρει μείωση του τζίρου στα ιατρεία μας της τάξεως του 40-50%. Τα capital controls ήρθαν επιπρόσθετα και ενέτειναν σε σημαντικό βαθμό το πρόβλημα.

Θα ήθελα στο σημείο αυτό να επισημάνω ότι όπως και στο ζήτημα της τοποθέτησης POS στα οδοντιατρεία από την πρώτη στιγμή βρεθήκαμε στο πλευρό των οδοντιάτρων και κινητοποιηθήκαμε έγκαιρα για την ανεύρεση συμφερουσών λύσεων, με το ίδιο σκεπτικό αποφασίσαμε να τοποθετήσουμε POS και στα γραφεία του Συλλόγου, ώστε να διευκολύνουμε τους συναδέλφους στην πληρωμή των συνδρομών τους, τόσο των τρεχουσών όσο και των παλαιότερων.

Η έλλειψη ρευστού δυσκόλευε τις καθημερινές συναλλαγές των οδοντιάτρων με τους ασθενείς τους;

Η αλήθεια είναι ότι και εμείς αντιληφθήκαμε αμέσως στα ιατρεία μας την δραματική επίπτωση των κεφαλαιακών ελέγχων, στην οικονομική κατάσταση των ασθενών μας, οι οποίοι αδυνατούσαν να ανταποκριθούν στις οικονομικές υποχρεώσεις τους λόγω έλλειψης ρευστού.

Επίσης, διαπιστώσαμε με βάση και τις μαρτυρίες πολλών συναδέλφων, ότι πολλοί ασθενείς ζητούν να εξοφλήσουν τις οφειλές τους με δόσεις, γεγονός που  δημιουργεί δυσκολίες αλλά και τον κίνδυνο να μην εξοφληθούν οι δόσεις. Η χρήση κάρτας για τον σκοπό αυτό, διασφαλίζει τους συναδέλφους σε σημαντικό βαθμό.

Ακόμη μεριμνήσαμε έτσι ώστε στις προσφορές που λάβαμε, αξιολογήθηκε και δυνατότητα πρόωρης είσπραξης των δόσεων. Αυτή η δυνατότητα δόθηκε από τις Τράπεζες, με μία παρακράτηση ποσοστού της τάξης του 6-7% περίπου.

Έτσι όσοι συνάδελφοι επιθυμούν θα μπορούν να εισπράξουν άμεσα το ποσό των δόσεων δίνοντας στην τράπεζα το προαναφερθέν ποσοστό, χωρίς να περιμένουν την σταδιακή καταβολή των δόσεων.

Έχετε κάποια στοιχεία για το πόσοι περίπου οδοντίατροι ενδιαφέρονται να εξοπλίσουν τα οδοντιατρεία τους με POS;

Είναι ακόμη νωρίς να μιλήσουμε για αριθμούς δεδομένου ότι οι συζητήσεις μόλις πρόσφατα ολοκληρώθηκαν και υπάρχει μια γραφειοκρατική διαδικασία που είναι σε εξέλιξη.

Για τους λόγους αυτούς δεν έχουμε στοιχεία για αριθμό συναδέλφων που ενδιαφέρονται για την τοποθέτηση τερματικών αποδοχής καρτών στα ιατρεία τους. Μπορούμε όμως  σίγουρα να πούμε ότι υπάρχει έντονο ενδιαφέρον, όπως το αντιλαμβανόμαστε από την καθημερινή επαφή μας με τους συναδέλφους.

Ποια πιστεύετε ότι θα είναι τα πλεονεκτήματα από αυτή την ενέργεια;

Η τοποθέτηση των τερματικών δίνει πλεονεκτήματα στο ιατρείο, αφού μειώνει τον κίνδυνο αθέτησης πληρωμών από τους ασθενείς, ενώ δίνει και την δυνατότητα όπως είπαμε και πριν, για εξόφληση σε δόσεις, γεγονός που διευκολύνει τους ασθενείς, ενώ υπάρχει και η δυνατότητα, εφόσον τηρούνται οι προϋποθέσεις, για προεξόφληση των δόσεων.

Όμως πρέπει να έχουμε υπόψη μας, ότι η τοποθέτηση τερματικού αποδοχής καρτών ΔΕΝ είναι υποχρεωτική, ενώ για κάθε συναλλαγή θα καταβάλλεται ποσοστό 0,8% στην τράπεζα. Μετά το πρώτο έτος και εφόσον δεν έχει επιτευχθεί ένας συμφωνημένος στόχος τζίρου, θα  υπάρχει μηνιαία συνδρομή για την υποστήριξη του μηχανήματος που κυμαίνεται από 2,5€ το μήνα έως και 11€ το μήνα ανάλογα με την Τράπεζα.

Ολοκληρώνοντας την απάντηση μου και με δεδομένο ότι ο Σύλλογος μας αφουγκράζεται την καθημερινότητα και λαμβάνει πρωτοβουλίες όπως πριν από χρόνια με τις πιστωτικές κάρτες, θέλω να τονίσω ότι η χρήση των POS είναι μια διευκόλυνση , όμως δεν δεχόμαστε σε καμία περίπτωση ότι πρέπει να γίνει υποχρεωτικό ως μοναδικό αποδεκτό μέσο  πληρωμής των Οδοντιάτρων.

Έξαλλου ας μην ξεχνάμε ότι πολλοί ασθενείς είτε δεν έχουν κάρτες είτε δεν έχουν την δυνατότητα να αποκτήσουν κάρτες.

* Mπορείτε να διαβάσετε αναλυτικά το άρθρο στην ηλεκτρονική έκδοση του «ΟΒ», στο σύνδεσμο: http://www.odvima.gr/images/efimerida/v107.pdf