Tι πρέπει να προσέχουν οι οδοντίατροι όταν συμμετέχουν σε “κλειστά” social media groups

Μολονότι, τα social media groups και forums έχουν πολλά πλεονεκτήματα ως χώροι ανταλλαγής απόψεων και σχολιασμού περιστατικών μεταξύ επαγγελματικών ομάδων από τον χώρο της υγείας, όπως επισημαίνει ο Eric Easson σε άρθρο του στο dentistry.co.uk οι οδοντίατροι που γίνονται μέλη σε τέτοιες ομάδες θα πρέπει να είναι ενήμεροι για τους κινδύνους που ελλοχεύουν σε αυτά τα forums, ακόμη και στις περιπτώσεις που εμφανίζονται ως “κλειστά” σε ανθρώπους εκτός της οδοντιατρικής κοινότητας.

Στις κατευθυντήριες οδηγίες σχετικά με τη χρήση των social media, το GDC επισημαίνει:

Πολλοί επαγγελματίες της στοματικής υγείας χρησιμοποιούν ιστότοπους κοινωνικής δικτύωσης που δεν είναι προσβάσιμοι στο ευρύ κοινό για να μοιραστούν και να βρουν πληροφορίες. Ωστόσο, πρέπει να θυμάστε ότι πολλές ομάδες που συστήνονται μέσα από τα social media, ακόμα και εκείνες που έχουν συσταθεί για επαγγελματίες του χώρου, ενδέχεται να είναι προσβάσιμες από τους πολίτες”.

Ένα ακόμη σημείο που θα πρέπει να λάβουν υπ΄όψιν τους οι οδοντίατροι είναι η πιθανότητα κάποιο από τα μέλη του group να πάρει ένα screenshot από το post που κάποιος οδοντίατρος έχει δημοσιεύσει και να το αναρτήσει σε κάποιο άλλο site. Mε αυτόν τον τρόπο τα σχόλια ενός οδοντιάτρου μπορούν να βρεθούν εκτός του αρχικού πλαισίου διατύπωσής τους, οδηγώντας σε παρερμηνείες που είναι ικανές να στοιχειοθετήσουν ακόμη και αδίκημα. Συνεπώς, όπως υπογραμμίζει ο Easson ένας οδοντίατρος θα πρέπει να σκεφτεί καλά κατά πόσο επιθυμεί ένα post του, το οποίο είχε σχεδιαστεί να δημοσιευθεί σε ένα κλειστό επαγγελματικό on-line forum ξαφνικά να είναι προσβάσιμο στο ευρύ κοινό και μάλιστα αποκομμένο από το πλαίσιο στο οποίο είχε εξ'αρχής διατυπωθεί.

Παράλληλα, το GDC τονίζει την αναγκαιότητα της προστασίας των προσωπικών δεδομένων των ασθενών: “Πρέπει να προσέχετε να μην μοιράζεστε πληροφορίες από τις οποίες είναι εύκολα να επιτευχθεί ταυτοποίηση των ασθενών σας χωρίς τη ρητή συγκατάθεσή τους. Όταν λαμβάνετε τη συγκατάθεση του ασθενή, θα πρέπει να διευκρινίσετε στον ίδιο πώς ακριβώς θα χρησιμοποιηθούν οι πληροφορίες που προτείνετε να δημοσιευθούν, για ποιο σκοπό και πού θα είναι διαθέσιμες.

“Εάν αποφασίσετε να ανεβάσετε κλινικές πληροφορίες, συμπεριλαμβανομένων των ακτινογραφιών και των φωτογραφιών σε οποιαδήποτε μορφή κοινωνικών μέσων, θα πρέπει να εξετάσετε προσεκτικά ποιος μπορεί να δει αυτές τις πληροφορίες.

“Αν μοιράζεστε ανώνυμες πληροφορίες ασθενούς, πρέπει επίσης να λάβετε όλες τις πιθανές προφυλάξεις για να βεβαιωθείτε ότι ο ασθενής δεν μπορεί να ταυτιστεί”.

Σημειώνεται ότι το άρθρο αυτό δημοσιεύθηκε έπειτα από πρόσφατο περιστατικό στο Ην. Βασίλειο, όπου οδοντίατρος στη Μ. Βρετανία στο πλαίσιο μιας κλειστής ομάδας στο Facebook, "χλεύασε" την κλινική κατάσταση ασθενούς. Μέλος της κλειστής αυτής ομάδας ήταν και η κόρη της θιγόμενης, βοηθός οδοντιάτρου στο επάγγελμα, που ταυτοποίησε τη μητέρα της από τις φωτογραφίες που είχε αναρτήσει ο κατηγορούμενος οδοντίατρος. Η ίδια ζήτησε την απολογία του οδοντιάτρου για την ανάρμοστη συμπεριφορά του, προσφεύγοντας παράλληλα στο GDP.